Školení národních rozhodčích ESDRA - Ostrava, září 2004
Školitel: pan Aad Hekkers z Holandska
Motto1: Psi nikdy nechybují, chyby dělají vždy lidé.
Motto2: Vždycky rozhodujte ve prospěch psů.
Tak tohle mi v hlavě po půl roce tutově zůstalo. Zbytek mám v poznámkách a snad se k tomu ještě vrátím a nějaké body sem dopíšu. Aadův přehled a zkušenosti (i s lidmi i se psy) byly fantastické. Řešené příklady byly komplikované - jako ze života. Rozhodně to stálo za to. (HelaL, 1.4.2005)
6.5.2005 - Tak to zkusím - vyberu z poznámek to, co by mohlo být zajímavé. Detaily vynechávám.
Pár úvodních postřehů (výroků Aada):
- Mnoho lidí si začíná myslet, že výhra je to nejdůležitější. Ale důležité je - trénovat - mít z toho potěšení - účastnit se závodu.
- Tělo už nestačí, ale mysl je jasná, proto nezávodím a stal jsem se rozhodčím, neboť tento sport miluji.
- Race marshall by měl být někdo tlustý a usedlý, závody by měl dělat pro psy a ne pro lidi.
- Vše je v pravidlech. Při pořádání je však možné improvizovat, je-li třeba. Ale při udělování sankcí je třeba se držet toho, co je v knize.
Závody na suchu
Aad myslí, že vzhledem k nejistým zimním podmínkám se budou ještě více rozvíjet.
Měli by je pořádat jen zkušení pořadatelé a vždy za přítomnosti veterináře.
Při teplotě nad 14 st.C NIKDY závod nepustit. A nepustit ani trénink!!!. Nejlepší pes se přehřeje první.
Příznaky přehřátí: 1. Pes zvedá hlavu, otvírá tlamu, chladí dýcháním. 2. Pes se začíná vlnit. Vždy nutno zpomalit. Možno odpojit tažnou šňůru, nezastavovat, udržet v pohybu a zamířit domů.
Rozhodčí
ESDRA má trochu jiné pojetí, než jsme my zvyklí. Nad závody má bdít a mít absolutní odpovědnost Race mashall. To je kvalifikovaný rozhodčí delegovaný ESDRou, není z pořádajícího klubu. (Náš technický delegát nemá zdaleka takové pravomoci jako RM, u nás plní tu nejvyšší roli ředitel závodu).
Sankce
Napomenutí(Reprisal), výstraha(Warning), diskvalifikace(DQ). Nově i časová penalizace za zmeškaný start (zpožděný tým) ve výši trojnásobku startovního intervalu (Pozor - toto zatím není v našich pravidlech!).
Výchovný efekt sankcí - vždy vysvětlit pravidlo, které bylo porušeno. Uvést vždy na výsledkové listině.
Kdy rozhodčí MUSÍ udělit sankci: za doping, když podruhé zmešká start, za cizí svezení, za prohřešek proti dobrému jménu sportu (i od pomocníka), za napadení, když veterinář zjistí nakažlivou nemoc.
Kdy MŮŽE (má jistý prostor, může to zvážit podle chování jezdce atd..) - například když vznikla jezdci výhoda/nevýhoda (zkrácením trati), při opakovaném porušení (2xW za stejný přestupek = DQ), když jezdec neposlouchá žádná pravidla...
Rozhodčí má odpovědnost za psy - pokud si myslí, že pes, tým nemá na náročnou trať, že musher nezvládne tolik psů..., může omezit počet psů v týmu max. na limit třídy. Zpoždění při takovém přepřahání je bez penalizace.
Obtížná pravidla
- pomoc ve startovní zóně - lépe když je široká a hlavně označený konec (30m)
- NENÍ dovolen LETMÝ START - spřežení by mělo zastavit aspoň na 5-4-3-2-1 - kvůli kontrole týmu
- zpožděné týmy - nechávat si mezeru mezi třídami, tam pouštět zpožděné
- pokud tým nestihne opustit startovní zónu do startu dalšího spřežení a nezavazí, není to důvod k diskvalifikaci. Je možné i vyzvat jezdce s menším problémem, aby překročil startovní čáru, tam psy rozmotal a vystartoval s menším zpožděním, než by dostal penalizací za zpožděný tým
- uprchlý tým - jezdec tohoto týmu musí použít jakékoliv prostředky - i přijmout pomoc (svezení) i za cenu diskvalifikace.
- jezdec nebude překážet týmu soupeře (v extrému i hlučné chování, šňůra tažená za saněmi, lákání pomocníka v cíli... cokoliv co jiným vadí)
Předjíždění
- požádat na vzdálenost 15m - TRAIL (zpomalit, uhnout) - STOP TRAIL (zastavit a uvolnit trať)
- nehulákat zdaleka, dobré je vyzvat na zastavení až ve chvíli, kdy je můj leader na úrovni nohy předjížděného
- po předjetí ten rychlejší zpomalí a naopak. Říct předjetému, že má počkat
- zamotá-li se spřežení z důvodu předjíždění - ČEKAT!!! - kvůli psům, aby nezabrali a neublížili zamotanému zvířeti !!!
- totéž i v průběhu závodu - když někdo stojí, je dobré požádat, zda mohu předjet - psi jsou důležitější než těch pár vteřin.
Protesty
- hned po dojezdu ústně. Rozhodčí si zapíše důvod, čas. Do hodiny písemně. Pak řešit.
Pohoda zvířat
- pozor na jezdce, pro které je vítězství důležitější než psi
- veřejnost mívá mylné informace (J.London...) - uvádět na pravou míru- komentátor
- porušení pravidel (pohody) = DQ
- velikost boxů - na míru. Velký box je nebezpečný při přepravě.
- dozor nad boxy (noc)
- volné pobíhání psů - NE - ruší ty ostatní uvázané (na volno pouze mimo prostor závodu)
- nikdo nesmí provádět vet. úkony mimo oficiálního veterináře. I cizí vet. se musí domluvit s ofic. vetem.
Trať
- Neprodlužovat, krátit max. o 25%. Plánovat tak, aby projel i nejdelší a nejrychlejší. Přesně změřit.
- řidiči rolby říct, že zatáčky má dělat tak, aby projel i AUTOBUS :-))
Značení trati
- důležité jsou i modré terče - pro pocit bezpečí - zvlášť když sněží, je mlha... Obvykle stačí 1 terč / 1 km, ale při špatných podmínkách daleko více.
- dávat i údaje, kolik km je ujeto/ kolik zbývá dojet (pod modrým terčem)
- různé tvary terčů - pro barvoslepé, nebo v případě že jsou omrzlé - červený kulatý, modrý čtverec, žlutý trojúhelník.
- dva žluté nad sebou - dlouhý úsek s nebezpečím, zákaz předjíždění, konec úseku - přeškrtnutý terč
- rozlišit přední stranu terče od zadní, aby bylo jasné, kudy jet (kdyby bloudil a pak narazil na trať)
- při značení se dívat očima psa - 30-40 cm výška pásky
- cíl umístit raděj z mírného kopce než do kopce - psi běží líp (média...)
Shrnutí:
- PSI NEDĚLAJÍ CHYBY, chybují lidé => důvěřujte psům, ne lidem
- při jakémkoliv problému hledejte v pravidlech a nevymýšlejte nové
- jednejte spravedlivě, ale ne povýšeně
- respektujte všechny jezdce, i ten poslední si zaslouží si zaslouží stejné zacházení jako ten první.
P.S.
Tohle jsou jen moje poznámky, nelze to brát jako oficiální dokument. (HelaL)
Hela Levíčková, přepracováno 26.8.2009,
levicek@mushing.cz